John Templeton
”Nousumarkkinat syntyvät pessimismin aikana, nousevat epäilyksien, kypsyvät optimismin ja kuolevat euforian.”
Templetonin Templeton Growth Fundin ja
Dow Jonesin tuotot vuosien 1962 ja 1981 välillä:
Templeton Growth Fund 15% vs Dow Jones 5.2%
Hän uskoi ihmispsykologian
ymmärtämisen auttavan sijoittajaa saamaan hyviä tuloksia. Hänestä
oli tärkeää ymmärtää miksi sijoituskohteen hinta oli mikä oli.
Sijoittajien motiivit ja heitä ohjaavat psykologiset tekijät
auttoivat näkemään kannattiko halvalta näyttävää
sijoituskohdetta ostaa vai johtuiko halpuus yrityksen
liiketoiminnasta. Tämän selvittämisessä häntä auttoi historian
tutkiminen.
Osakkeiden halpuudesta
Sijoittajan pitää yrittää ostaa
osaketta matalimmalla hinnalla verrattuna sen arvoon. On yksi syy
halpaan hintaan. Muut myyvät sitä. Markkinoiden keskimääräinen
mielipide hinnasta näkyy pörssissä. Halvin mahdollinen hinta
syntyy, kun markkinatoimijoiden mielipide osakkeesta on pelokkain.
Sijoittaja tekee aina hyvän sijoituksen ostaessaan tulevaisuuden
tuloksentekokykyä halvalla. Halpuuden havainnointi tuottaa tuplaedun
eli suuremman turvamarginaalin ja pääoman kasvumahdollisuuden.
Ostaminen ei ole helppoa muiden ollessa eri mieltä. Templeton sanoo:
”Sijoittaja tarvitsee luonteenlujuutta ostaakseen osakkeita, kun
muut epätoivoisesti myyvät niitä ja myydäkseen, kun muut ostavat
innokkaimmin saavuttaakseen suurimman mahdollisen palkinnon.”
Erimielisyys ei ole hyvästä mikäli
tosiasiat yrityksen tulevaisuuden tuloksentekokyvystä eivät puolla
sitä. Sijoittajan pitää myös ymmärtää vastakkaisten
mielipiteiden motiivit. Suurin osa ihmisistä kysyy mistä löytyy
parhaimmat näkymät. Templeton kysyi mistä löytyvät huonoimmat
näkymät etsiessään sijoituskohteita. Tämän jälkeen hän tutki
tilannetta, jotta näki missä hänen odotuksensa tulevaisuuden
tuloksentekokyvystä oli suhteessa positiivisin verrattuna muihin.
Templeton uskoi, että pystyäkseen
erottautumaan muiden mielipiteistä hänen täytyi erottaa itsensä
fyysisestikin muista sijoittajista. Hän pärjäsi parhaiten sen
jälkeen, kun muutti Bahamalle New Yorkista. Tämä pakotti hänet
ajattelemaan eri tavoin kuin Wall Streetilla. Fyysinen etäisyys
tarkoitti, että hän ei kuunnellut samoja esityksiä tai
osallistunut muihin tapahtumiin kuin Wall Streetin analyytikot. Hänen
oli pakko ajatella itse, koska siihen aikaan ei ollut samanlaisia
viestintämahdollisuuksia kuin nykyään.
Halpuus on suhteellinen käsite.
Templetonista osake oli halpa, kun sen hinta oli alle puolet sen
tulevaisuuden kassavirtojen nykyarvosta. Templeton ei etsinyt
sijoituskohteita vain edellämainitulla kriteerillä. Hän etsi
halvinta mahdollisinta kohdetta eli suurinta mahdollista
turvamarginaalia. Hän sijoitti rahansa aina siihen. Joskus kohteita
oli useampia, joten hän hajautti silloin rahojaan. Halpuus on
suhteellinen käsite, koska kukaan ei pysty määrittämään tarkkaa
arvoa osakkeille. Templeton piti osaketta toista halvempana, kun
osakkeen hinta oli toista puolet halvempi arvoon nähden.
Suhteellisuus vaikuttaa eri liiketoimintojen vaatiessa erilaiset
arvonmääritystavat. Suhteellisuus näkyy myös siinä, että
sijoituskohteen pitäisi olla toimialansa kilpailijoita suhteessa
halvempi.
Templetonista pelkkä halpuuden
havaitseminen ei riitä ostopäätöksen tekemiseen. Sijoittajan
pitää ymmärtää syyt siihen. Syitä voi olla monia ja niiden
seuraus on muiden sijoittajien matalat odotukset tuloksentekokyvyn
suhteen. Myymiseen voivat Templetonista olla syynä sodanpelko,
tuloksentekokyvyn väliaikainen heikentyminen, markkinoiden tuottamat
paniikit, epäseksikäs toimiala tai hetkellinen epäsuosio
epämiellyttävien uutisten seurauksena. Sijoittajat kärsivät
suurempina joukkoina negatiivisista harhoista estäen heitä
näkemästä halpoja sijoituskohteita. Yhtenäisten harhojen
huomaaminen voi tuottaa etulyöntiaseman ja saa ostettua halvalla.
Templetonista suurin syy halpuudelle
on lyhytnäköisyys. Ammattilaiset tarjoavat asiakkailleen
näkemyksiään seuraavien kolmen kuukauden tai maksimissaan vuoden
aikavälin kehitystä arvioiden. Seurauksena on lyhytnäköisyys mikä
tuottaa pidemmälle katsoville sijoittajille halpoja kohteita.
Tarinat kuulostavat älykkäiltä, mutta sotkevat sijoittajien
ajatukset. Hintaheilahtelujen seuraaminen ja arvioiminen kasvattaa
kaupankäyntimääriä ja epäsuosittujen kohteiden perustelematonta
myyntiä.
Arvonmääritys unohtuu hintaheilahtelujen hallitessa
toimintaa. Syiden ymmärtäminen kasvattaa todennäköisyyksiä tehdä
järkeviä sijoituspäätöksiä. Epäsuosion syyt ovat arvioitu
usein oikein.
Kriisit tai niiden pelko tuovat
sijoitusmahdollisuuksia. Välillä tulee hetkiä, kun sijoittajat
liioittelevat mahdollisten kriisien vaikutuksia yritysten tuloksiin.
Niiden mahdollisuuden tuoma epävarmuus pelottaa, vaikka se voi
tarjota parhaat ostomahdollisuudet. Kriisit ovat usein vältettävissä.
Vaikutukset ovat yleensä lyhytaikaiset ja odotettua pienemmät.
Historian suurin päivittäinen kurssilaskukin Yhdysvalloissa saatiin
äkkiä kuitattua vuonna 1987. Osakekurssit toipuivat pikavauhtia
kriisiä edeltäville tasoille ja kurssinousu jatkui yli
vuosikymmenen. Myyminen on tyypillinen reaktio ilman perusteitakin.
Tilaisuudet pitäisi nähdä lahjoina.
Ne tarjoavat pitkän aikavälin
sijoittamiseen loistavat lähtökohdat. Toiminta laskumarkkinoiden ja
paniikkien aikana kertoo Templetonista sijoittajasta eniten. Hänestä
nousumarkkinoilla voi kuka tahansa tehdä rahaa. Ostaminen jyrkkien
kurssilaskujen aikana vaatii enemmän kuin kykyä analysoida
yritystä. Se vaatii rohkeutta ja luottamusta oikeassa olemiseen sekä
etukäteen luotua suunnitelmaa. Templeton varautui tilanteisiin
pitämällä toivomuslistaa liian korkealle hinnoitelluista
laatuyritysten osakkeista. Hänellä oli laskumarkkinatilanteita
varten alhaisin hinnoin luodut ostotoimeksiannot. Usein liian
korkealle nousumarkkinoilla hinnoitellut yritykset vähentävät
yliarvostustaan eikä ostopaikkoja synny aina edes laskumarkkinoilla.
No comments:
Post a Comment