Apple on yksi maailman suurimmista
yrityksistä ja sen menestyksen hahmottamiseen saa apuja
ajattelumalleista. Menestystä joutuu hahmottamaan useamman
tieteenalan kautta. Vaikuttavien ajattelumallien määrä on
todellisuudessa vieläkin suurempi kuin mitä tulevissa kappaleissa
kerron. Miljardien liiketoimintaa ei synny ilman
Lollapalooza-vaikutusta. Se syntyy useamman mallin vaikuttaessa
samaan suuntaan. Pelkästään Applen brändi on seurausta useamman
psykologiset taipumuksen yhteisvaikutuksen summasta. Osa
taipumuksista ja niiden yhdistelmistä vaikuttaa toisia enemmän.
Apple on ensisijaisesti kuluttujatuotteita myyvä yritys mikä
tarkoittaa, että sen menestyksen ymmärtämisen tärkeimmät tekijät
ovat kuluttajien mielikuvat siitä, sen tuotteista ja palveluista.
Sitä ei tarvitse yrittää ymmärtää sen perusteella ovatko sen
tuotteet nyt teknisesti ylivertaisia. Se hetki oli silloin, kun
kosketusnäyttöteknologia oli julkaistettu.
Applella on
yksinkertainen tuotevalikoima. Tuoteryhmiä sillä on muutama, joista
tärkeimmät ovat iPhonet, iPadit ja Macit. Suurin osa tuotteista
alkaa minä sanalla mikä hivelee omistajansa egoa. Ihmiset eivät
pidä, kun muut korostavat itseään, mutta rakastavat itse sanaa
minä. On vaikea löytää parempaa sanaa tuotenimeen. Tuotenimet
ovat yksinkertaisia ja lyhyitä. Nimissä ei saa olla monia tavuja.
Seitsemän kirjainta alkaa olla maksimi, jotta aivot rekisteröivät
sen paremmin kuin pidemmät.
Tuotteiden hinnat
ovat korkeat ja niiden pitää vastata hinnoista syntyviä odotuksia.
Tuotteiden ja paketoinnin pitää näyttää kilpailijoita
paremmilta. Designin pitää olla korkeaa luokkaa ja tuotteiden pitää
näyttää hintavilta. Tähän auttava mm. metallivärit. Lisäksi
mielikuvan osista pitää olla ensiluokkainen. Kuluttajien pitää
yhdistää tuotteet korkeaan laatuun, joista he pitävät tai mitä
he ihannoivat. Korkea hinta on yksi tapa korostaa mielikuvia, koska
ihmiset arvostavat enemmän panostamiinsa asioihin. Se nostaa
nautintoa omistaa ja käyttää tavaraa. Lisäksi se auttaa
kuluttajaa korostamaan auktoriteettiaan. Luksus-imago parantaa
hinnoittelukykyä mikä tarkoitaa korkeampia voittomarginaaleja,
koska laatu yhdistetään korkeaan hintaan.
Mielikuvien
luominen on todellisuutta tärkeämpää. Asiakkaiden psykologiset
alitajuiset psykologiset taipumukset, kuten egon ylikorostuminen
auttavat. Steve Jobs on yksi suurimmista auktoriteeteista luoville
ihmisille vielä kuolemansakin jälkeen. Apple käytti hänen
auktoriteettiaan hyväkseen uusien tuotteiden esittelyssä. Monien
luovien ja ennen aikojaan kuolleiden ihmisten auktoriteetti kasvaa
kuolemasta johtuen. Sitä onko Applelle enemmän hyötyä hänestä
kuolleena vai elävänä ei kukaan pysty sanomaan. Jobsin ego
ylikorostui hänen lentäessä ulos yrityksestään ennen Applen
suurta menestystä, joten on mahdotonta sanoa olisiko niin käynyt
uudestaan.
Applen tuotteet
tulivat suositummiksi mm. ryhmäpaineen takia. Tuotteiden tullessa
riittävän suosituiksi eli niiden saavuttaessa kriittisen massan
syntyy itseään vahvistavia palautesilmukoita, jotka lisäävät
tuotteiden haluttavuutta uusien asiakkaiden seuratessa toisiaan vain
kuuluakseen joukkoon tai korostaakseen statustaan. Liikkeen
jatkuvuuden laki vaikuttaa ostokäyttäytymiseen siten, että
asiakkaan tyytyväisyys tuotteeseen saa hänet ostamaan saman
tuotteen yhä uudestaan. Lisäksi hän ostaa todennäköisemmin
Applen toisenkin tuotteen.
Meidän pitää
myös miettiä inversiota käyttämällä mitä Apple ei saa
tuotteilleen tehdä, jotta ne myyvät jatkossakin. Applen brändi
perustuu luksus-imagoon eli korkeaan laatuun tai sitä vastaavaan
mielikuvaan. Yritys ei saa poiketa tästä. Se ei saa alkaa myymään
tuotteita halvalla. Se ei saa myydä halvan näköisiä tai rumia
tuotteita. Sen tulee pitää laitteiden käyttöliittymät ja
designit mahdollisimman yksinkertaisina. Sen ei kannata ottaa
minä-sanaa pois tuotenimistään. Se ei saa päästää muita
toimijoita kopioimaan tuotemerkkejään tai luovuttaa halvalla pois
teknologiapatenttejaan. Sen pitää taistella kopioita vastaan
väsymättömästi.
Nimestä ja logosta
En tiedä tarkkoja
perusteita miksi Jobs antoi yritykselle nimen Apple. Yksinkertaisuus
toimii nimessä. Se on viisikirjaiminen ja kaksitavuinen. Mitä
vähemmän tavuja tai kirjaimia sitä yksinkertaisempi on nimi.
Suuret ihmisryhmät yhdistävät omenan kiellettyyn hedelmään mikä
tarkoittaa niukkuus-periaatteen vaikuttavan. Nimeä ja sen niukkuutta
vahvistaa myös yrityksen logo, jossa omenasta on otettu kielletty
maistiainen. Applen pitää suojella tuotenimiä ja niiden osia aina
tavaramerkkien ja patenttien kautta, kuten se tekeekin.
Tuotevalikoima on
yksinkertainen. Sitä ohjaa Pareton laki joka sanoo, että pieni osa
tuotteista tekee suuren osan liikevaihdosta ja tuloksesta. Iphonet
tuottivat yli 60%:ia liikevaihdosta ja yli puolet voitoista.
Tuotteiden kehittämisessä yritys on hyödyntänyt mm.
autokatalyysia. Se on reaktio joka vahvistaa itse itseään ainakin
yhden reaktiotuotteen avulla. Apple on käyttänyt autokatalyysia
kopioimalla kosketusnäyttöliittyvän eri tuotteisiin. Tämä on
säästänyt tuotekehityskustannuksissa. Samaa periaatetta Apple
käyttää myös sovelluskaupassaan. Lisäksi se käyttää
vipuvoimaa tuottamalla sovelluskauppa-alustan jota sovelluskehittäjät
ovat käyttäneet sovellustensa myymiseen Applen ottaessa osansa
jokaisesta myydystä sovelluksesta. Applen ei juuri tarvitse itse
osallistua sovellusten myyntiin ylläpidon lisäksi.
Evoluutio ja suuruuden ekonomia
Markkinataloudessa
pärjäävät parhaiten yritykset, jotka onnistuvat sopeutumaan
jatkuviin muutoksiin. Apple ei ole poikkeus. Välillä evoluutio
ottaa suuria harppauksia, kuten tietyt markkinatalouden toimialat.
Matkapuhelimet olivat näppäimistöllä toimivia laitteita ennen
kosketusnäyttöjä. Apple saavutti ensimmäisenä uuden teknologian
omaksujien kriittisen massan eli pisteen, jossa käyttäjämäärät
lähtevät kiihtyvään kasvuun. Tämä tuotti sille etulyöntiaseman
muihin toimijoihin verrattuna.
Ensimmäisenä
täysin uudella tekniikalla tähän pisteeseen pääsevä toimija
saavuttaa merkittäviä kilpailuetuja ja saa todennäköisesti
suurimman markkinaosuuden. Apple ei ollut poikkeus. Se hyödynsi
asemaansa hyödyntäen suuruuden ekonomiaa. Se pienensi
yksikkökustannuksia, tuotti yritykselle näkyvyyttä mm.
ryhmäpaineen seurauksena ja ihmiset yhdistivät tämän
edelläkävijyyden laatuun. Jobsin auktoriteetti ja hänen
tuote-esittelynsä auttoivat positiivisten mielikuvien luomisessa.
Suuruuden ekonomia
ei toimi vain yrityksen hyväksi. Se tuottaa mm. turhaa byrokratiaa,
tyytyväisyyttä, kuppikuntia ja reviiritaisteluita. Yrityksen
toiminta monimutkaistuu ja suuruudesta voi tulla yrityksen tuhoava
painajainen. Applen yksi tärkeimmistä arvoista oli ja on
yksinkertaisuus. Ainakin Jobsin aikaan yritys pyrki välttämään
turhia työntekijöitä, kokouksia ja turhaa hierarkiaa.
Yksinkertaisuus näkyy mm. Applen lippulaivamyymälöissä, joissa
tuotteet ovat pääosissa ja yksittäisille tuotteille on paljon
tilaa. Vastakkaisena esimerkkinä suuruuden ekonomian vaikutuksista
voi pitää Nokian matkapuhelinliiketoimintaa mikä kärsi tietojeni
mukaan lähes kaikista edellämainituista huonoista puolista, kuten
turhasta byrokratiasta ja tyytyväisyydestä. Radikaalit muutokset
toimintaympäristössä tuhosivat pitkälle viedyn huippuunsa
viritetyn koneiston, jonka suunnanmuutos ei ollut tarpeeksi nopea.
Apple ei saa antaa
suuruuden ekonomian tuhota pyrkimystä yksinkertaisuuteen. Se ei saa
kasvattaa byrokratiaa vaan sen pitää sotia sitä vastaan kaikin
keinoin. Se tuhoaa yrityksen mikäli sille antaa mahdollisuuden. Se
ei saa kasvattaa tuotevalikoimaansa liikaa. Muutaman tuoteryhmän
pitää jatkossakin tuottaa suurin osa tuloksesta ja liikevaihdosta.
Sen ei kannata vaihtaa nimeä tai muuttaa logoaan liikaa. Sen ei
kannata jättää huomioimatta Jobsia markkinoinnissa. Apple ei saa
myöskään palkita johtajiaan ylettömästi. Tämä aiheuttaa
helposti ylimielisyyttä ja egojen korostumista.
Yhteenveto
Kahden
erityislaatuisen henkilön yhdistelmä tuottaa paremman lopputuloksen
kuin yksittäiset henkilöt erikseen pystyvät tuottamaan. Berkshire
on tosiasian yksi ilmentymä. Ilman Buffettin ja Mungerin yhteistyötä
olisi lopputulos ollut huonompi. Tästä huolimatta on helppo sanoa,
että Munger on sijoittajana Buffettia huonompi. Hän on ensimmäinen
henkilö joka kertoo asioiden olevan niin. Buffettista olisi tullut
yksi maailman parhaimmista sijoittajista ilman Mungeriakin.
Jälkimmäisen sijoitustuloksia on hieman vaikeampi arvioida.
Todennäköisesti hänkin olisi ollut yksi parhaimmista ilman
Buffettia.
Mungerin
ajattelumallikehikko toimii muidenkin monimutkaisten ongelmien
ratkaisemisessa kuin sijoittamisessa. Sen huono puoli on ettei se
sovi kaikille. Sen hallitseminen vaatii vuosia ja niiden aikoina
tehtyjä toistoja. Itse olen yrittänyt opetella sen käyttöä
kahdesta kolmeen vuotta ja olen lähinnä oppipoika. Olen huomannut
sen käyttökelpoisuuden ja siitä oppii päivittäin uusia
piirteitä. Valitettavasti sen opettelemiseen ja mallien keskinäisten
suhteiden ymmärtämiseen ei löydy montaa lähdettä. Jos haluat
käyttää kehikkoa niin sinun täytyy itse opetella suurin osa
malleista ja niiden kietoutumisesta toistensa ympärille.
Sijoittamisessa ei ole välttämätöntä käyttää kaikkia malleja,
mutta päätöksenteossa sinun täytyy huomioida ne psykologiset
taipumuksesi, jotka johdattavat sinua järjestelmällisesti
virheisiin.
No comments:
Post a Comment