Viidentoista kohdan kysymyspatteristo
valmisti Fisherin yritysjohdon tapaamiseen. Ilman niiden läpikäyntiä
ei hän olisi pystynyt tekemään oikeita kysymyksiä. Lisäksi hän
ei olisi pystynyt kysymään lisäkysymyksiä saatuihin vastauksiin.
Hän valmisteli kysymyslistat ennen yritysvierailuja. Hän halusi
olla valmistunut tapaamiseen, jotta pystyi tuottamaan lisäarvoa myös
vastaajille. Täten hän paransi mahdollisuuksiaan tavata johtoa
uudestaan.
Yritysjohdon tapaamisen tulisi antaa
sijoittajalle yksityiskohtia vastauksista kahteen yleiseen
kysymykseen. Ensimmäinen on kuinka hyviä ovat liiketoiminnan
toimintatavat ja toinen on se kuinka hyvin niitä toteutetaan.
Ensimmäistä kysymystä selvittäessä sijoittajan pitää keskittyä
ymmärtämään mm. kuinka hyvin yritys välttää perusvirheitä,
kuten työilmapiirin heikkenemiseen johtavia epäkohtia. Tällaisten
kysymysten päämäärä on varmistaa ettei yritystä johdeta
huonosti. Poikkeuksellisen hyvän johtamisen ymmärtäminen vaatii
vastauksien löytämistä vaativampiin kysymyksiin, kuten kuinka
hyvin myyntiorganisaation työntekijät ovat koulutettu.
Monet puhuvat paremmin kuin
toteuttavat puhumaansa. Toimintatapojen hyvyys ei riitä mikäli
niitä noudatetaan huonosti. Tämän ymmärtäminen ja oikeiden
johtopäätösten tekeminen on elintärkeää, koska johtajat oppivat
sanomaan niitä asioita, joita sijoittajat haluavat kuulla. Monet
yritykset väittävät huolehtivansa työntekijöistään samaan
aikaan, kun ylin johto on sotajalalla ja työntekijät lakossa.
Kaikki ylimmän johdon puheet pitäisi tarkistaa tahoilta, jotka ovat
olleet heidän kanssaan tekemisissä.
Fisheristä sijoituskohteen
liiketoiminnan koon ollessa riittävä, on sijoittajan keskityttävä
noin viiteen jäseneen ylimmässä johdossa. Yhden tai kahden jäsenen
pätevyys ei ole tarpeeksi. Todennäköisesti sijoittaja ei tapaa
useampaa jäsentä, joten hänen täytyy käyttää verkostoaan
määritellessään johdon laatua. Riittävät taustatiedot auttavat
sijoittajaa ymmärtämään paremmin tapaamiaan henkilöitä ja
heidän kykyjään. Niiden avulla sijoittaja voi vahvistaa jo ennen
tapaamistaan tekemiään arvioita heistä.
Yksi parhaimmista Fisherin tekemistä
kysymyksistä johdolle oli ”Mitä te teette nyt mitä kilpailijanne
eivät vielä tee?” Tämän kysymyksen dynamiikka keskittyy sanaan
vielä, koska suurin osa yritysjohtajista ei osaa vastata
siihen. Suurin osa yrityksistä ei tee mitään mitä muut eivät
tekisi eikä suurin osa johtajista ole koskaan kysynyt sitä
itseltään. Kysymys viittaa johtajuuteen liiketoiminta-alalla oli
kyse asiakaspalvelun, työntekijöiden, tuotteiden tai
sijoittajasuhteiden kehittämisestä.
Osingoista
Erilaiset osingonmaksupainotukset
voivat sekoittaa sijoittajien ajatuksia. Voittojen jättäminen
yritykseen voi olla järkevää mikäli ne käytetään uusien
tuotteiden julkaisemiseen, tehtaiden rakentamiseen tai
kustannustehokkaampien laitteiden ostamiseen, jne. Kaikissa
yrityksissä ei ole yhtä suurta tarvetta investoida tehokkaampaan
tuotantoon. Sijoittajan tehtävä on arvioida kuinka suuren määrän
pääomia yritys tehostamiseen tarvitsee. Yritykseen jätettävien
pääomien tulee maksimoida omistajien saamat tuotot. Sijoittajilla
on erilaiset osingonsaamistarpeet.
Sijoittajat eivät saa aina täyttä
hyötyä pääomien jättämisestä yritykseen osingonmaksun sijaan.
Pahin syy tähän on, että yritysjohto on huonolaatuinen eikä saa
yritykseen jätetyille pääomille tuottoa vaan käyttää pääomat
tehottomien toimintojen laajentamiseen tehostamisen sijaan. Ylin
johto voi laajentaa toimintaa perustellakseen palkkojensa
kasvattamisen mikä on suoraan pois omistajilta. Tällaiset yritykset
eivät täytä Fisherin viidentoista kohdan ehtoja. Ehdot täyttävät
yritykset taas löytävät ylimääräiselle rahalle käyttöä
yrityksen kehittämisessä.
Johto voi kerätä liikaa käteistä
myös on turvallisuudentunteensa kasvattamiseen. Tämä voi tapahtua
tiedostamatta. Joskus pääomaa pitää kerätä, koska asiakkaat tai
sääntelijät haluavat investointeja, jotka eivät vaikuta
positiivisesti kassavirtaan, mutta vähentävät sitä mikäli niitä
ei tehdä. Tällaisia asioita ovat muun muassa ilmastointi ja
viranomaisten pakottamat investoinnit, kuten laivojen rikkipesurit.
Sijoittajan pitää arvioida yrityksen
osingonjakopolitiikkaa tasaisin väliajoin, koska pääomien
investointitarpeet voivat muuttua. Tätä ei tarvitse tehdä joka
vuosi. Tarpeet harvoin muuttuvat yhtäkkiä. Politiikkaa pitää
arvioida pitkän aikavälin tuotot mielessä, koska se on
hyödyllisintä. Sijoittajalle tärkein asia osinkopolitiikassa on
sen ennustettavuus. Järkevä sijoittaja suunnittelee asioitaan
eteenpäin, joten ennustettavuus on tärkeää. Yrityksen pitää
kertoa sijoittajille osinkopolitiikkansa ja pitää sanansa.
Fisheristä yrityksen pitää kertoa kuinka monta prosenttia
vuosittaisesta tuloksestaan se jakaa osinkoina sijoittajilleen.
Osinkoprosentilla voi olla vaihteluväli. Fisher käytti esimerkkinä
25-40%:ia tuloksesta.
Prosentti on sopivin, kun se ei
vaaranna pitkän aikavälin tuloskasvua vaan pyrkii maksimoimaan sen.
Mahdollisuudet tuloskasvuun maksimoidaan harvoin jättämällä koko
tulos yrityksen pääomaan. Fisheristä korkean osinkoprosentin
tarjoavat yritykset tekevät sijoittajalle pitkällä aikavälillä
karhunpalveluksen, koska se harvoin maksimoi tuloskasvun. Tulosta
kasvattamalla osingot suurenevat osinkoprosentin pysyessä samana
mikä kasvattaa sijoittajan tuloja. Tästä huolimatta yritys sai
Fisheristä nostaa osinkoa vain, kun yrityksellä on tarpeeksi tuloja
kasvattaakseen liiketoimintaa, sen tuottoja ja sillä on mahdollisuus
maksaa suurempaa osinkoa tulevaisuudessakin. Fisheristä oli
elintärkeää ettei yritys laske osinkoaan kuin suuressa hädässä,
koska se vaikuttaa osakkeen arvostukseen.
No comments:
Post a Comment