- 12. Tavoitteleeko yritys voittoa pitkällä vai lyhyellä
aikavälillä?
Sijoittajan pitää keskittyä
yrityksiin, jotka tavoittelevat voittoa pitkällä aikavälillä.
Monet yritykset keskittyvät tekemään tulosta juuri nyt, toiset
tulevaisuudessa. Tästä parhaat todisteet sijoittaja saa
keskittymällä ymmärtämään miten yritys kohtelee asiakkaitaan ja
alihankkijoitaan. Asiakkaiden hyvinvointiin panostavat yritykset ovat
valmiita panostamaan yksittäisiin tapahtumiin, jotta he saavat
heidät palaamaan. Yksittäiset tapahtumat voivat tulla kalliimmiksi,
mutta asiakkaiden myöhemmät rahavirrat korvaavat vaivannäön.
Alihankkijoiden puristaminen tyhjiin
kiristämällä niiltä mahdollisimman halpoja osia tai palveluita
voi aiheuttaa kustannusten kasvun tulevaisuudessa. Yhden alihankkijan
korvaaminen toisella voi laskea saatujen osien tai palveluiden
laatua, vaikka hinta tippuisikin. Tästä voi seurata lopputuotteiden
laadun heikkeneminen ja myynnin menettäminen. Lisäksi alihankkijan
menettäminen voi johtaa vaarallisiin pullonkauloihin tuotannossa,
kun tuotteiden kysyntä kasvaa yhtäkkiä oletettua nopeammin.
- 13. Onko yrityksellä tarpeeksi pääomia, jotta se voi
rahoittaa tulevaisuuden kasvun?
Yrityksellä pitää olla riittävästi
pääomia tulevaisuuden lähitulevaisuuden kasvun rahoittamiseen tai
sillä pitää olla mahdollisuus siihen ilman osakkeenomistajien
apua. Parhaat tilaisuudet tulevat sijoittajalle yrityksistä, jotka
eivät tarvitse omistajiaan kasvunsa rahoittamiseen tulevaisuudessa.
Sijoittajan ei tarvitse huolehtia asiasta lähitulevaisuutta
pidemmälle. Monien vuosien päästä rahoitus tapahtuu hyvien
yritysten kannalta todennäköisesti paljon kalliimmalla hinnalla,
joten sillä ole vaikutusta nykysijoittajalle.
- 14. Kertooko johto yrityksen vaikeuksista yhtä paljon kuin
menestyksestä?
Parhaitenkin johdetut yritykset
kokevat odottamattomia vaikeuksia, kuten voittojen kutistumisia ja
tuotteiden kysynnän laskuja. Yritysjohdon reagointi näihin
tilanteisiin antaa sijoittajalle arvokasta tietoa. Johdon pitää
heti tuoda kaikki tieto sijoittajalle. Sijoittajan pitää reagoida
heti luopumalla yrityksen osakkeista mikäli hän löytää
todisteita päinvastaisesta. Uusia tuotteita ja palveluita
markkinoille tuova yritys kohtaa pakosti epäonnistumisia. Yksi
paikka etsiä todisteita päinvastaisesta toiminnasta on
toimitusjohtajien katsaukset kvartaalituloksia tai tilinpäätöstietoja
esitellessä. Toimitusjohtajan pitää pystyä kertomaan
sijoittajille missä yrityksellä on parannettavaa.
- 15. Onko yritysjohto ehdottoman rehellinen?
Yritysjohto pääsee helpommin käsiksi
sen varallisuuteen kuin omistajat. Sen pitää olla ehdottoman
rehellinen niin omistajia kuin työntekijöitä kohtaan. Ylin johto
ei saa palkata sukulaisiaan maksamalla heille enemmän kuin muille
työntekijöille samasta työstä. Johto ei saa ostaa sukulaisiltaan
tai ystäviltään kiinteistöjä tai tuotantokoneistoja
markkinahintoja maksamalla markkinahintaa enemmän. Sijoittajan ei
pidä koskaan laittaa rahojaan yritykseen, jonka johdon
velvollisuudentunnosta omistajia kohtaan on epäilyjä.
Johtopäätöksiä
Laatuyritysten osakkeita ostamalla
saat pitkällä aikavälillä niin paljon tuottoja ettei
myyntipäätöksillä ole suurta merkitystä. Fisherin viisitoista
kohtaa ja niiden täyttyminen rajaavat päätöksentekomahdollisuudet
harvojen yritysten osakkeisiin. Viidentoista kohdan etsiminen on
taito, jonka oppimiseen kuluu kauan. Oppiminen vaatii toistoja eikä
siihen ole oikoteitä. Se vaatii myös sosiaalisia taitoja, joita ei
kaikilta löydy. Fisher oli itse sulkeutunut eikä pitänyt
ihmisistä, mutta onnistui silti verkostoitumaan riittävän suuren
ihmismäärän kanssa, jotta löysi tarpeeksi vastauksia tekemiinsä
kysymyksiin. Se on siis mahdollista sulkeutuneillekin mikäli tahtoa
on tarpeeksi. Viidentoista kohdan löytäminen vie aikaa, mutta
palkinnot korvaavat ajankäytön.
Pitkäaikaisten sijoituskohteiden
tulee täyttää lähes kaikki viisitoista kohtaa. Muutama niistä
voi poikkeustapauksissa jäädä vajaaksi. Kohtien täyttyessä
yrityksen tuotteilla on valtava mahdollisuus kasvattaa myyntiä.
Yritysjohto on omistautunut hyödyntämään mahdollisuuksia uusien
tuotesukupolvien myötä tulevaisuuteen. Yrityksen tuotekehitys on
tehokasta, kuten sen myynti- ja markkinointiorganisaatiokin sekä
hallinto. Yrityksellä pitää olla todellinen suunnitelma suuren
voittomarginaalin säilyttämiseen ja kasvattamiseen. Tämä vaatii
tarkkaa kulujenhallintaa joka menee pidemmälle kuin muut samalla
alalla toimivat yritykset. Yrityksen pitää panostaa
työhyvinvointiin, työntekijöiden mahdollisuuksiin kehittää
itseään ja työtehtäviään parhaaksi näkemillään tavoilla.
Lopuksi tätä kaikkea hallitsee johto joka on avoin, sanavalmis ja
rehellinen.
No comments:
Post a Comment