Sinulla on
taipumus liittää asioita toisiin ja tehdä syntyvistä mielikuvista
johtopäätökset. Jotkut tuotemerkit edustavat kuluttajille laatua
ja toiset sekundaa riippumatta todellisuudesta. Voit tehdä
johtopäätöksesi nimien perusteella. Taipumus yhdistyy monien
muiden, kuten ryhmäpaineen, saatavuuden ylikorostumisen,
pitämisen/vihaamisen, niukkuuden/yltäkylläisyyden ja
auktoriteettien kanssa.
Tuotteen hinnalla
ja ulkonäöllä on merkitystä, kun kuluttaja luo mielikuvansa
tuotteen laadusta. Alihinnoittelu voi johtaa huonoon kysyntään,
vaikka tuote olisi laadukas. Luksustuotteita ei voi myydä halvalla,
koska niiden kysyntä vähenisi. Korkea hinta luo kuluttajalle
mielikuvan hänen statuksestaan. Tuotteiden, logojen ja
kauppapaikkojen olemuksilla on väliä, kun kuluttaja tekee
päätöksensä. Niiden ulkonäön tulee olla lähellä hinnan
tuottamia mielikuvia. Useat positiiviset mielikuvat nostavat
yritysten hinnoittelukykyä. Brändit ovat useamman positiivisen
mielikuvien tuloksia.
Laatutuotteet
eivät riitä mikäli niiden hyötyjä ei saada tuotetuksi
mielikuvina asiakkaille. Auktoriteetit, kuten huippu-urheilijat ja
parhaat yritysjohtajat lisäävät positiivisia mielikuvia, kun heitä
käytetään markkinoinnissa. Coca Cola on esimerkki taipumuksen
vaikutuksesta kuluttajiin. Sillä on kuluttajien mielestä laadukas
päätuote joka näyttää hyvälle. Se on hyvän värinen ja sen
hiilidioksidi tuottaa miellyttäviä kuplia asiakkaiden nähtäville.
Se ei tuota huonoa jälkimakua, jonka asiakas yhdistäisi
tuotteeseen. Se ei vähennä juontimääriä, kuten joillakin muilla
juomilla. Sen logo on miellyttävän näköinen ja sen markkinointi
perustuu miellyttäviin mielikuviin, kuten jouluun, olympialaisten
urheilijoihin, hauskanpitoon ystävien kanssa, jne.
Ego
Sinulla on
taipumus yliarvostaa päätöksiäsi, omaisuuttasi, taitojasi ja
saavutuksiasi. Lisäksi uskot roolisi menestyksessä olevan suurempi
kuin todellisuudessa. Arvostat itsesi kaltaisia ihmisiä enemmän.
Liiallinen samankaltaisuus aiheuttaa vääristymiä ja alat katsomaan
maailmaa yksipuolisesti. Erimielisyys on hyvä asia. Toisenlaiset
mielipiteet nostavat oikeassa olemisen todennäköisyyttä, kun
jokainen perustelee mielipiteensä kunnolla. Pystyt välttämään
monet virheet kuuntelemalla muita, etenkin erimielisiä.
Sijoitusmenestyksesi
voi olla onnea. Olet voinut tehdä oikeita valintoja onnella
tekemättä kotiläksyjäsi, vaikka koet olevasi loistosijoittaja.
Muutama onnekas sijoitus voi altistaa sinut suurempien riskien
ottamiseen egosi ylikorostuessa. Oletat onnistuvasi, koska sinulla on
ylisuuret uskot kykyihisi. Nousumarkkinoiden aikaan sinulla on suurin
todennäköisyys onnistua ja kasvattaa ylisuuri ego. Olet itse suurin
vihollisesi. Teet suurimmat tappiosi suurimman menestyksen jälkeen.
Parhaat vastalääkkeet hallitsemattomaan egoon ovat jatkuva
kotiläksyjen teko ja uusien asioiden opiskeleminen. Häviät rahasi
ennemmin tai myöhemmin mikäli lopetat ne.
Reagoit usein järjettömällä
voimakkuudella pieneen tai mahdolliseen tappioon, kun kyseessä on
omaisuus, rakkaus tai jokin muu sinulle tärkeä asia. Kuvittele
vedonlyönti, jossa sinulla on 50%:n mahdollisuus voittaa 110€:a ja
50%:n mahdollisuus hävitä 100€:a. Löisitkö vetoa? Suurin osa
ei löisi vetoa talousnobelisti Daniel Kahnemanin tutkimusten mukaan,
vaikka odotusarvo on positiivinen. Kuvittele tilanne, jossa voit
hävitä varmasti 90€:a tai 90%:n mahdollisuus hävitä 100€:a.
Kumman valitset? Suurin osa valitsisi jälkimmäisen vaihtoehdon,
vaikka odotusarvo on sama. Otat todennäköisesti suurempia riskejä
välttääksesi häviön kuin voittaaksesi.
Yksittäistapauksissa tällä ei ole
merkitystä. Pidemmillä aikaväleillä ja useammilla
tapahtumakerroilla ajateltuna taipumus voi tehdä loven
sijoitustuottoihisi. Voit myydä parhaiten tuottavia
sijoituskohteitasi, jotta voit yrittää päästä voitolle huonommin
tuottavissa sijoituskohteissasi. Voit myös päättää ettet myy
osakkeitasi ennen kuin ne ovat voitolla, vaikka todennäköisyydet
huononisivat koko ajan. Tappionpelkoasi käytetään hyväksi
tarjoamalla ”riskittömiä” tuottoja. Todellisuudessa ne
vähentävät mahdollisia tuottojasi palkkioiden viedessä
suhteellisesti suuremman osan. Pääomanturvaaminen maksaa aina ja
maksaja on asiakas.
No comments:
Post a Comment