Thursday, June 22, 2017

Charlie Mungerin ajattelumallikehikko, taipumus liittää asia toiseen, ego, häviöiden ylikorostaminen

Taipumus liittää asia toiseen

Sinulla on taipumus liittää asioita toisiin ja tehdä syntyvistä mielikuvista johtopäätökset. Jotkut tuotemerkit edustavat kuluttajille laatua ja toiset sekundaa riippumatta todellisuudesta. Voit tehdä johtopäätöksesi nimien perusteella. Taipumus yhdistyy monien muiden, kuten ryhmäpaineen, saatavuuden ylikorostumisen, pitämisen/vihaamisen, niukkuuden/yltäkylläisyyden ja auktoriteettien kanssa.

Tuotteen hinnalla ja ulkonäöllä on merkitystä, kun kuluttaja luo mielikuvansa tuotteen laadusta. Alihinnoittelu voi johtaa huonoon kysyntään, vaikka tuote olisi laadukas. Luksustuotteita ei voi myydä halvalla, koska niiden kysyntä vähenisi. Korkea hinta luo kuluttajalle mielikuvan hänen statuksestaan. Tuotteiden, logojen ja kauppapaikkojen olemuksilla on väliä, kun kuluttaja tekee päätöksensä. Niiden ulkonäön tulee olla lähellä hinnan tuottamia mielikuvia. Useat positiiviset mielikuvat nostavat yritysten hinnoittelukykyä. Brändit ovat useamman positiivisen mielikuvien tuloksia.

Laatutuotteet eivät riitä mikäli niiden hyötyjä ei saada tuotetuksi mielikuvina asiakkaille. Auktoriteetit, kuten huippu-urheilijat ja parhaat yritysjohtajat lisäävät positiivisia mielikuvia, kun heitä käytetään markkinoinnissa. Coca Cola on esimerkki taipumuksen vaikutuksesta kuluttajiin. Sillä on kuluttajien mielestä laadukas päätuote joka näyttää hyvälle. Se on hyvän värinen ja sen hiilidioksidi tuottaa miellyttäviä kuplia asiakkaiden nähtäville. Se ei tuota huonoa jälkimakua, jonka asiakas yhdistäisi tuotteeseen. Se ei vähennä juontimääriä, kuten joillakin muilla juomilla. Sen logo on miellyttävän näköinen ja sen markkinointi perustuu miellyttäviin mielikuviin, kuten jouluun, olympialaisten urheilijoihin, hauskanpitoon ystävien kanssa, jne.



Ego

Sinulla on taipumus yliarvostaa päätöksiäsi, omaisuuttasi, taitojasi ja saavutuksiasi. Lisäksi uskot roolisi menestyksessä olevan suurempi kuin todellisuudessa. Arvostat itsesi kaltaisia ihmisiä enemmän. Liiallinen samankaltaisuus aiheuttaa vääristymiä ja alat katsomaan maailmaa yksipuolisesti. Erimielisyys on hyvä asia. Toisenlaiset mielipiteet nostavat oikeassa olemisen todennäköisyyttä, kun jokainen perustelee mielipiteensä kunnolla. Pystyt välttämään monet virheet kuuntelemalla muita, etenkin erimielisiä.

Sijoitusmenestyksesi voi olla onnea. Olet voinut tehdä oikeita valintoja onnella tekemättä kotiläksyjäsi, vaikka koet olevasi loistosijoittaja. Muutama onnekas sijoitus voi altistaa sinut suurempien riskien ottamiseen egosi ylikorostuessa. Oletat onnistuvasi, koska sinulla on ylisuuret uskot kykyihisi. Nousumarkkinoiden aikaan sinulla on suurin todennäköisyys onnistua ja kasvattaa ylisuuri ego. Olet itse suurin vihollisesi. Teet suurimmat tappiosi suurimman menestyksen jälkeen. Parhaat vastalääkkeet hallitsemattomaan egoon ovat jatkuva kotiläksyjen teko ja uusien asioiden opiskeleminen. Häviät rahasi ennemmin tai myöhemmin mikäli lopetat ne.


Häviöiden ylikorostaminen

Reagoit usein järjettömällä voimakkuudella pieneen tai mahdolliseen tappioon, kun kyseessä on omaisuus, rakkaus tai jokin muu sinulle tärkeä asia. Kuvittele vedonlyönti, jossa sinulla on 50%:n mahdollisuus voittaa 110€:a ja 50%:n mahdollisuus hävitä 100€:a. Löisitkö vetoa? Suurin osa ei löisi vetoa talousnobelisti Daniel Kahnemanin tutkimusten mukaan, vaikka odotusarvo on positiivinen. Kuvittele tilanne, jossa voit hävitä varmasti 90€:a tai 90%:n mahdollisuus hävitä 100€:a. Kumman valitset? Suurin osa valitsisi jälkimmäisen vaihtoehdon, vaikka odotusarvo on sama. Otat todennäköisesti suurempia riskejä välttääksesi häviön kuin voittaaksesi.

Yksittäistapauksissa tällä ei ole merkitystä. Pidemmillä aikaväleillä ja useammilla tapahtumakerroilla ajateltuna taipumus voi tehdä loven sijoitustuottoihisi. Voit myydä parhaiten tuottavia sijoituskohteitasi, jotta voit yrittää päästä voitolle huonommin tuottavissa sijoituskohteissasi. Voit myös päättää ettet myy osakkeitasi ennen kuin ne ovat voitolla, vaikka todennäköisyydet huononisivat koko ajan. Tappionpelkoasi käytetään hyväksi tarjoamalla ”riskittömiä” tuottoja. Todellisuudessa ne vähentävät mahdollisia tuottojasi palkkioiden viedessä suhteellisesti suuremman osan. Pääomanturvaaminen maksaa aina ja maksaja on asiakas.

No comments:

Post a Comment