Buffett on monesti sanonut ”hyvän
johtajan ja huonon liiketoiminnan kohdatessa huonon liiketoiminnan
maine pysyy, mutta hyvän johtajan maine lähtee. Liiketoiminnan
pysyvän kilpailuedun löytäminen on Buffettille aina tärkeämpää
kuin hyvien johtajien. Jälkimmäiset tulevat hänelle hyvinä
kakkosina. Tärkein yksittäinen henkilö yrityksessä on
toimitusjohtaja. Hänen pitää aina ajaa ensisijaisesti yrityksen
etua. Hänen egonsa ei saa vaatia paljon muita suurempia palkkioita
silloinkaan, kun hänen ansionsa riittäisivät. Toimitusjohtajan
tulee taistella jatkuvasti ylimielisyyttä, byrokratiaa ja
omahyväisyyttä vastaan, koska ne ovat yritystoiminnan pahimmat
viholliset.
Hyvällä johtajalla on kolme
erityispiirrettä:
1. Järkevyys
2. Omistajaystävällisyys
3. Kyky vastustaa sopulimaisuutta eli
muiden seuraamista
Johtajan tärkein tehtävä on
pääomien kohdentaminen. Monet toimitusjohtajat epäonnistuvat
Buffettista tässä tehtävässä, koska heillä ei ole tarpeeksi
kokemusta siitä ennen valintaansa toimitusjohtajiksi. Tämä puute
saa monet epäonnistumaan silloinkin, kun liiketoiminnan laatu on
korkea. Pääomien kohdentamisen voi tehdä seuraavilla tavoilla:
1. Sijoittaminen nykyisiin
toimintoihin
2. Omien osakkeiden hankintaan
3. Osingonmaksuun
4. Yritysostoihin
5. Velkojenmaksuun
Edellämainitut kohdennustavat eivät
sulje pois suoraan toisiaan. Monet yritykset kohdentavat pääomiaan
kaikin tavoin. Niiden painotuserot riippuvat osittain missä kohtaa
yrityksen elinkaarta ollaan. Kehitysvaiheessa yritys häviää rahaa,
joten kaikki raha menee nykyisten toimintojen parantamiseen.
Todennäköisesti yritys tarvitsee myös lainarahaa. Nopean kasvun
vaiheessa suurin osa tai kaikki rahoista menevät kasvuun eli
nykyisiin toimintoihin. Kypsään vaiheeseen päässyt yritys tuottaa
positiivista kassavirtaa, jota voidaan käyttää myös muihin
vaihtoehtoihin kuin nykyisiin toimintoihin sijoittamiseen.
Viimeisessä neljännessä vaiheessa yrityksen liikevaihto ja tulos
alkavat pienenemään yrityksen kasvattaessa pääomiaan, kunnes
pääomatkin alkavat häviämään ja yritys joutuu lopettamaan
liiketoimintansa. Viimeisessä kahdessa vaiheessa pääomien
kohdentamisella on monia vaihtoehtoja.
Berkshire sijoittaa lähinnä
yrityksiin kypsässä vaiheessa. Aloitetaan nykyisiin toimintoihin
sijoittamisesta. Buffettista yrityksen pitää kohdentaa pääomansa
ensisijaisesti nykyisiin toimintoihinsa eli tehokkuuteen,
toiminta-alueensa laajentamiseen, nykyisten toimintojensa
laajentamiseen tai parantamiseen ja muihin vallihaudan kasvattamiseen
tähtääviin toimenpiteisiin. Todellisuudessa tilanne on harvoin se,
että yrityksen kannattaa allokoida kaikki jakokelpoiset varansa
omaan liiketoimintaan. Sijoittaminen nykyisiin toimintoihin on
järkevää vain pääoman hankintakustannusten ollessa tuottoja
pienemmät.
Buffettin katsotaan suosivan omien
osakkeiden ostoa yritysten parhaimpana tapana jakaa ylimääräiset
pääomansa omistajille. Tärkein kriteeri on Buffettista hinta.
Omistajan tai sijoittajan kannattaa suosia tätä allokointitapaa
vain yrityksen osakkeiden olevan suurella todennäköisyydellä
aliarvostettuja. Toinen syy johdolle ostaa omia osakkeita on sen
antama signaali, että sillä on omistajien etu mielessä.
Buffettista omien osakkeiden ostamisen järkevyydelle alle todellisen
arvon löytyy kaksi vaihtoehtoa. Ensimmäinen on kun sijoitukset
omaan liiketoimintaan ovat järkevämmät eikä velankasvatus ole
järkevää. Toinen, mutta harvinaisempi vaihtoehto on, kun
yritysosto tarjoaa selkeästi enemmän arvoa tekijälleen kuin
aliarvostettujen omien osakkeiden ostaminen.
Tärkein näkökulma Berkshiren
kannalta osingonjakoon on se pystyykö omistetun yrityksen johto
omaan liiketoimintaansa sijoittamalla tekemään enemmän rahaa
Berkshirelle kuin Berkshiren kyky uudelleensijoittaa samat rahat
muualle verojen jälkeen. Tähän kysymykseen ei ole yksiselittäistä
vastausta, koska yritysjohdoilla on erilaiset kyvyt allokoida
pääomia. Lisäksi verotuksen suuruus vaikuttaa korkoa korolle
vaikutukseen. Buffett suosii riittävän suurten osuuksien ostamista
yrityksistä, koska Berkshiren maksamat verot ovat silloin pienemmät.
Silloin voittojen uudelleensijoittaminen on verotuksellisesti
kannattavampaa.
Buffett epäilee kasvun ostamista
yritysvaltauksilla tai fuusioilla. Hänestä ne tapahtuvat
keskimäärin nykyomistajien kustannuksilla. Myyjä tietää
keskimäärin ostajaa paremmin liiketoimintansa arvon. Joskus harvoin
voi myyjä olla niin vaikeassa tilanteessa, että ostaminen on
järkevää. Yritykselle uuden liiketoiminnan johtaminen ja
yhdistäminen omaan liiketoimintaan lisää yritysjohdon tekemien
virheiden todennäköisyyttä. Hänestä on parempi jakaa voitot
omistajille joko osinkoina tai omia osakkeita ostamalla. Tärkein
kysymys, jonka toimitusjohtaja voi asiasta esittää on ”tekeekö
osto tai fuusio nykyisistä omistajistamme vauraampia
osakekohtaisella tuloksella arvostettuna kuin ennen?”
Berkshire keskittyy sijoittamaan
lähinnä nettovelattomiin yrityksiin, joten velanmaksu pääoman
kohdentamisen vaihtoehtona on sille harvinainen. Velkojenmaksu voi
kannattaa, kun yrityksen pääomien sijoittaminen ei pysty tekemään
sille tuottoja, jotka olisivat suuremmat kuin veloista maksettavat
korot. Teoriassa velanmaksun vaihtoehtokustannukset pystytään
määrittämään, mutta todellisuudessa niitä on vaikea laskea
ainakin mikäli uskoo Charlie Mungeria joka on sanonut, että
Berkshirellä kukaan ei osaa laskea niitä.
Omistajaystävällisyys on tärkeä
ominaisuus johtajille. Yritysjohto on todennäköisimmin
omistajaystävällinen, kun sillä on suuri osa omaisuudestaan kiinni
yrityksen osakkeissa. Vielä parempi tilanne on, kun johto on ostanut
osakkeet omilla rahoillaan eikä niitä ole hankittu muiden
omistajien kustannuksella, kuten optio-oikeuksilla. Yritysjohdon
tulee olla ehdottoman rehellinen ja kertoa omistajille aina
totuus.Tämä koskee myös omia virheitä. Tärkeimmät kerrottavat
asiat auttavat talouslukutaitoisia omistajia vastaamaan kolmeen
kysymykseen:
1. Mikä on yrityksen liiketoiminnan
arvo?
2. Mikä on todennäköisyys, jolla
se voi vastata tulevaisuuden sitoumuksiinsa?
3. Kuinka hyvää työtä yritysjohto
on tehnyt verrattuna heille annettuihin mahdollisuuksiin.
Yritysjohtajilla pitää olla
rohkeutta kertoa avoimesti virheistään, koska he tulevat niitä
tekemään ennemmin tai myöhemmin. Ylisuurella optimismilla
varustetut johtajat ajavat etujaan lyhyellä tähtäimellä, mutta
kaikki kärsivät liioittelusta pitkällä. Virheiden myöntämistä
ja optimismin suuruutta voi sijoittaja tarkastella katsomalla mitä
yritysjohto on sanonut tulevaisuuden näkymistä aiemmassa
raportoinnissaan. Sanoja voi verrata sen jälkeen yrityksen
menestykseen raportoinnin jälkeen.
Pääoman kohdentamisen pitäisi olla
loogista ja yksinkertaista. Miksi niin moni yritysjohto silti
epäonnistuu? Buffettista suurin syy on yritysjohtajien taipumukset
sopulimaisuuteen eli muiden tekemisten seuraamiseen ja toistamiseen.
Johdon järkevyys katoaa jostain syystä heti, kun laumasieluisuus
iskee. Sillä on useita seurauksia. Ensimmäinen seuraus on yrityksen
muutosvastarinta. Toinen on yrityksen projektien tai yritysvaltausten
tuottama varojen tuhlaus. Kolmas on yrityksen johtajan tarve
yritysostoihin. Hänen tukeminensa tapahtuu tuottamalla turhia ja
yksityiskohtaisia raportteja mikä vahvistaa hänen tekemiensä
typeryyksien tuottamia vahinkoja. Neljäntenä seurauksena on
toimialan muiden yritysten seuraaminen laajentamalla liiketoimintaa
turhaan, teettämällä vastaavia optio-ohjelmia tai millä tahansa
typeryydellä mikä on matkittu muilta.
Valitettavan harva yritysjohtaja
uskaltaa näyttää tyhmältä vaiheessa, jossa muut yritykset ovat
hyppäämässä sopulimaisesti kalliolta alas kuolemaansa. Suunnan
vaihtaminen tai erilaisilta näyttävien päätösten tekeminen ei
ole helppoa. Yritysten omistajien on helpompi hyväksyä
välttämättömät lyhyen aikavälin tappiot, kuin yritysjohdon
välttämättömien muutosten teko. Muutosten tekemisen sijaan monet
johtajat tekevät typeryyksiä uskoen yritysostojen auttavan heitä
saamaan parempia tuloksia. Buffettista kolme tekijää selittävät
parhaiten nämä typeryydet: Ensimmäiseksi, suurin osa
yritysjohtajista ei pysty hallitsemaan himojaan tehdä jotain mikä
johtaa yritysostoihin. Toiseksi, suurin osa johtajista vertaa
yritystään toisiin oli niiden toimiala sama kuin oma tai jokin muu.
Kolmanneksi, suurella osalla johtajista on liian suuri usko
kykyihinsä.
Tämä kaikki on seurausta muiden
yritysjohtajien järjettömästä seuraamisesta. Osasyynä voi pitää
myös toimintaympäristöä, jossa johtajien pitää pystyä
perustelemaan palkkioitaan omistajien jahdatessa lyhytaikaista
etuaan. Berkshiren erilainen yrityskulttuuri ei suosi tällaista
käytöstä, joten se on auttanut yrityksen menestyksessä. Buffettin
ei ole koskaan tarvinnut pelätä potkuja, joten hän on voinut
edesauttaa vastaavaa toimintaa.
No comments:
Post a Comment