Kilpailuetu tarkoittaa yrityksen kykyä
tuottaa asiakkailleen haluttavampia tuotteita tai palveluita kuin sen
kilpailijat. Se voi myös tarkoittaa kykyä tuottaa niitä
halvemmalla tai molempia edellämainittuja. Mitä pysyvämpi
kilpailuetu on sitä vaikeampaa kilpailijoiden on se saavuttaa.
Pysyvän kilpailuedun omaava yritys tuottaa omistajilleen enemmän
rahaa kuin muiden kanssa kovaa kilpailevat yritykset. Pysyvän
kilpailuedun omaavat yritykset käyttävät liiketoimintamalleja,
joissa ne tarjoavat ainutlaatuisia tuotteita, palveluita tai ostavat
ja myyvät halvalla tuotteita tai palveluita, joita ihmiset
jatkuvasti käyttävät.
Yrityksen kilpailuetua verrattuna
saman alan yrityksiin Buffett kuvaa termillä vallihauta. Mitä
leveämpi vallihauta sitä suurempi ja pysyvämpi sen kilpailuetu.
Buffettista sijoittajan tärkein tehtävä on arvioida yrityksen
kilpailuetua ja sen pysyvyyttä. Vallihauta pysyy harvoin samana.
Jokainen teko minkä yritys tai sen edustaja tekee joko kasvattaa,
pienentää tai pitää leveyden ennallaan.
Ystävällinen hymy
asiakaspalvelijalta kasvattaa vallihautaa ja huono asiakaspalvelu
kaventaa. Leveä vallihauta näkyy mm. yrityksen korkeina
voittomarginaaleina ja vakaana taloustilanteena. Se, että sinä et
pysty näkemään yrityksen vallihautaa ei tarkoita etteikö sitä
voisi olla. Buffettista sinun on löydettävä se mikäli haluat
sijoittaa yritykseen. Yrityksen kilpailuedulla on kaksi vaatimusta:
Sen pitää tuottaa enemmän kuin pääomakustannuksensa ja sillä
pitää olla suuremmat voittomarginaalit kuin kilpailijoillaan
keskimäärin.
Kilpailuedun pysyvyys rajaa monet
yritykset ja toimialat tarkastelun ulkopuolelle. Yrityksellä pitää
olla vähintään vuosikymmenen historia kilpailuetunsa
osoittamisessa, jotta sijoittaja sen erottaa ja pystyy arvioimaan
vallihaudan leveyttä. Buffettista sijoittajan pitää uskoa
kilpailuedun löytyvän todennäköisesti vielä 25-30:n seuraavan
vuoden ajan, jotta yritykseen kannattaa sijoittaa. Uudet teknologiat
tarjoavat mahdollisuuksia satumaisiin tuottoihin, mutta niitä
parhaiten hyödyntävien yritysten löytäminen on hänestä
arvaamista. Pitkän aikavälin kilpailuedun näkymät ovat
suurimmassa osassa hämärän peitossa. 1900-luvun alussa
Yhdysvalloissa oli pari tuhatta eri autonvalmistajaa ja nykypäivänä
niitä on kourallinen. Oikeiden yritysten valitseminen on ollut
onnea.
Yrityksen vallihaudalla voi olla yksi
tai useampi lähde. Seuraavat asiat voivat muodostaa vallihaudan:
1. Tarjontapuolen suuruuden ekonomia
2. Kysyntäpuolen suuruuden ekonomia
3. Brändi
4. Sääntely
5. Immateriaalioikeudet
6. Yrityskulttuuri
Kun yrityksen kustannukset pienenevät
yrityksen lisätessä tuottamiaan palveluita tai tekemiään
tuotteita, vaikuttaa tarjontapuolen suuruuden ekonomia. Tämä
tuottaa yritykselle suuren ostovoiman mikä pienentää
yksikkökustannuksia. Suurilla yrityksillä ostajat voivat erikoistua
tuotteisiin tai palveluihin. Lisäksi suurempi koko tarjoaa
geometrisiä etuja. Olutpanimo voi käyttää suurempaa säiliötä
oluenvalmistukseen mikä pienentää yksikkökustannuksia.
Markkinataloudessa toimialoilla on taipumuksia siirtyä kohti
markkinatoimijoiden pientä määrää. Ennen pitkää harvat
toimijat jakavat lähes kaiken liikevaihdon muutamien pienempien
yritysten pyristellessä omissa erikoistumisaloissa. Sijoittajan
kannattaa keskittyä markkinaykkösiin tai kakkosiin. Ne jakavat
suurimman osan markkinoista ja ovat todennäköisesti kannattavimmat
yritykset alalla. Myös pienten erikoistumisalojen ykköset omaavat
suhteellisen suuruuden ekonomian.
Kun tuote tai palvelu tulee
arvokkaammaksi asiakkaille, kun useampi henkilö käyttää sitä,
hyötyy yritys kysyntäpuolen suuruuden ekonomiasta. Muun muassa
Facebookilla ja Twitterilla on tämä etu. Sama pätee myös
luottokorttiyhtiöihin, jotka saavat sitä enemmän liikevaihtoa mitä
useampi yritys hyväksyy niiden kortit. Jotkin yritykset hyötyvät
sekä tarjonta- että kysyntäpuolen suuruuden ekonomiasta, kuten
Amazon. Kun sen liiketoiminta kasvoi, tippuivat sen myymien
tuotteiden hinnat mikä lisäsi asiakkaiden määrää. Tämä
kasvatti liikevaihtoa mikä houkutteli lisää myyjiä mikä tiputti
hintoja lisää kasvattaen asiakasmääriä. Tämä
takaisinkytkentäsilmukka toimi kaikkien hyödyksi. Loputtomiin se ei
toimi vaan sillä on rajoituksensa.
Tuotteet tai palvelut saavat sinussa
aikaan mielikuvia, jotka yhdistät niiden nimeen. Mitä enemmän
käytät niitä sitä enemmän se vaikuttaa aivojesi luomiin
mielikuviin. Brändien arvo riippuu suurien ihmisjoukkojen yhteisistä
mielikuvista ja niiden summasta. Parhaimmilla brändeillä
positiivisten mielikuvien summa on muita brändejä suurempi. Parhaat
brändit eivät myy vain tuotteita tai palveluita vaan kokemuksia.
Asiakkaat ovat valmiita maksamaan enemmän brändeistä mikä
kasvattaa yrityksen voittomarginaaleja. Brändit lisäävät
yrityksen arvoa, kun ne kasvattavat asiakkaiden halua maksaa tai
pienentävät yrityksen kustannuksia.
Brändit eivät vain kasvata voittoja
vaan ne saavat asiakkaat ostamaan tuotteita ja palveluita yhä
uudelleen tuotenimen perusteella. Lisäksi ne kasvattavat
asiakasmääriä psykologisen ryhmäpaineen myötä. Monet siirtyvät
tiettyyn brändiin, koska muutkin käyttävät sitä. Brändit
toimivat vallihautoina, koska niiden luomat mielikuvat omistavat osan
ihmisten aivokytkennöistä. Mitä enemmän samoja tuotteita tai
palveluita käytät sitä vahvemmat kytkennät muodostuvat. Sitä
helpommin ostat saman brändin tuotteita ja palveluita. Suurin virhe
mitä yritys voi brändilleen tehdä on muuttaa sitä. Asiakkaiden
tulee saada sitä minkälainen mielikuva heillä on tuotteesta tai
palvelusta. Coca Cola oli lähellä muuttaa päätuotettaan mistä
olisi seurannut katastrofi.
Joillakin yrityksillä on pysyvä
kilpailuetu, koska sääntely on luonut niille vallihaudan. Sääntely
auttaa usein enemmän yrityksiä kuin asiakkaita mikä kasvattaa
voittoja. Luottoluokituslaitoksilla on vallihauta, koska sääntely
sallii vain niiden osallistuminen joukkovelkakirjojen
luokitttelemiseen. Joillakin sähkölaitoksilla on vallihauta, koska
ne ovat sääntelyn vuoksi ainoita tekijöitä markkina-alueillaan.
Sääntely voi loppua, joten sen tuoman vallihaudan omistaviin
yrityksiin tulee sijoittaa vain mikäli on varma sen pysyvyydestä.
Immateriaalioikeudet, kuten patentit
voivat tuottaa yritykselle pysyvän kilpailuedun. Ne voivat tuottaa
monopoliaseman, mutta eivät takaa sitä. Suurin osa patenteista on
kierrettävissä. Patenttien tarjoama suoja ei ole ikuinen, koska
niiden voimassaoloaika on yleensä korkeintaan 20 vuotta. Parhaiten
patentit toimivat liiketoiminnassa, jossa markkinoille tuleminen
vaatii suuria pääomakustannuksia. Nesteen biodiesel on esimerkki,
koska sen tuottaminen vaatii suuria määriä pääomaa. Tämä ei
takaa vielä pysyvää kilpailuetua, mutta voimakas sääntely
patenttien kanssa vahvistaa sitä. Yksittäisillä patenteilla on
harvoin todellista merkitystä, mutta suuret patenttimäärät voivat
toimia vallihautana.
Yrityskulttuuri voi olla yksi pysyvän
kilpailuedun lähde. Yrityskulttuuri ratkaisee mm. vaikuttavatko
pakolliset henkilömuutokset menestykseen. Se muovautuu pitkän ajan
myötä. Kyseessä on tavat ajatella. Keskittyminen pitkän aikavälin
menestykseen, yksinkertaisuuden korostaminen ja muut harvemmin
yrityksissä vaalitut arvot voivat toimia osana pysyvän kilpailuedun
lähteitä. Ne harvemmin takaavat pysyvän kilpailuedun.
No comments:
Post a Comment