Tuesday, December 20, 2016

Fisherin 15 kohtaa 6-8



    6. Mitä yritys tekee säilyttääkseen tai kasvattaakseen voittomarginaalejaan?
Menneisyyden marginaaleista voi tehdä johtopäätöksiä, mutta ne eivät ole läheskään niin tärkeitä kuin tulevaisuuden. Kustannuksilla on taipumus kohota, joten yrityksen täytyy pyrkiä alentamaan kustannuksia nostamalla kustannustehokkuuttaan jatkuvasti. Laatuyrityksen pitää olla kustannustehokkain yritys alallaan tai lähellä sitä. Sen pitää myös näyttää todisteita, että se tulee pysymään sellaisena. 
 
Tällöin se antaa itselleen liikkumatilaa, koska suurin osa kilpailijoista ei pysty kilpailemaan hinnoilla vaikeina aikoina pitkään. Matalat kustannukset auttavat myös voittamaan markkinoita huonomman kustannustehokkuuden yritysten joutuessa luopumaan kilpailevasta liiketoiminnasta. Lisäksi keskimääräistä korkeampi marginaali auttaa rahoittamaan sisäisesti suurimman osan yrityksen tulevasta kasvusta. Tämä vähentää yrityksen tarvetta käydä omistajien rahapussilla kasvun rahoittamiseksi.

Yrityksen pitää pyrkiä tehostamaan toimintaansa parantamalla tuotteitaan ja palvelujaan entistä kustannustehokkaampaan suuntaan. Sijoittajan pitää ymmärtää kuinka hyvin yritys vähentää kustannuksiaan kehittämällä toimintatapojaan. On todennäköistä, että nerokkaimmin kustannustehokkuuttaan parantavat yritykset ovat menestyksekkäimpi sijoituskohteita pitkällä aikavälillä. Kustannustehokkuudesta yritysjohtajat puhuvat Fisherin mukaan sijoittajille monia muita asioita innokkaammin. 

Kustannustehokkuuden parantaminen ei ole ainoa tapa parantaa marginaaleja. Yritykset voivat nostaa hintoja. Harvat yritykset pystyvät tähän ilman kilpailijoiden lisääntymistä. Hinnat voivat nousta kysynnän lisääntyessä. Yrityksen marginaalit voivat nousta myös, kun kilpailijat nostavat hintojaan enemmän mikä edesauttaa myyntiä asiakkaiden vaihtaessa myyjää. Nämä tavat kasvattaa marginaaleja ovat harvoin pitkäkestoisia. Pitkän aikavälin sijoittajalle jatkuvat hinnannostot liiketoiminta-alan kaikkien toimijoiden marginaalien kasvattamiseksi tarjoavat huonon ennusteen. Poikkeuksena voidaan pitää monopoleja ja muita tarkkaan säädeltyjä liiketoimintoja. Myöskään Fisher ei ymmärtänyt pysyvän kilpailuedun käsitettä joka syntyisi mm. psykologisten tekijöiden kautta.


    7. Onko yrityksellä loistavat suhteet henkilöstöönsä?
Yksi sijoittajien laiminlyömistä asioista on jättää tutkimatta kuinka hyvä työilmapiiri yrityksessä on. Loistava ilmapiiri työntekijöiden välillä johtaa parempiin voittomarginaaleihin. Loistavan ja keskitasoisen ilmapiirin ero tuottavuudessa on paljon suurempi kuin lakkojen suora vaikutus. Tehokas työnjohto mikä saa työntekijät tuntemaan itsensä hyvin kohdelluiksi parantaa tuottavuutta. Uusien työntekijöiden koulutus tulee kalliiksi, joten henkilökunnan nopea vaihtuvuus johtaa turhiin kustannuksiin. 

Kun yritysjohto pystyy vakuuttamaan kaikki työntekijät, että se palvelee heidän etujaan niin se saa palkinnoksi pienemmät kulut ja korkeamman tuottavuuden. Johdon pitää kohdella työntekijöitään kunnioituksella ja huomaavaisuudella ja kommunikoida heidän kanssaan hyvin. Ylimmän johdon pitää tietää miten jokaisessa työntekijäportaassa ajatellaan. Johdon pitää käsitellä epäkohdat nopeasti työntekijöiden kanssa. Epäkohtien esilletuojia ei voi rangaista vaan heidät pitää palkita. Työntekijöitä ei pidä vain käskeä vaan antaa heidän päättää kuinka hoitavat työnsä. Lakkojen suuri määrä kertoo vaikeuksista työilmapiirissä. Niiden puuttuminen ei tarkoita suoraan loistavaa ilmapiiriä.

Lisäksi yrityksen pitää maksaa palkkaa ansioiden mukaan. Keskimääräistä paremmin työntekijöilleen palkkaa maksava yritys millä on keskimääräistä parempi voittomarginaali omaa todennäköisesti hyvän työilmapiirin. Johdon pitää olla valmis parantamaan työntekijöiden palkkoja tuottavuuden noustessa alemmillakin tasoilla eikä kerätä kunniaa ja euroja vain itselleen. Kohtuuttoman suuren osan voitoista vievä yritysjohto takaa vain harvoin sijoittajalle parhaimmat mahdolliset tuotot pitkällä aikavälillä.


    8. Onko yritysjohdon keskinäinen työilmapiiri loistava?
Myös ylimmän johdon keskinäiset välit vaikuttavat yrityksen menestykseen. Heillä on suurin vastuu ja heidän päätöksillään on suurimmat vaikutukset. Parhaat mahdollisuudet sijoittajille tarjoavilla yrityksillä ylimmän johdon välit ovat loistavat. Kaikki ylimmässä johdossa luottavat toimitusjohtajaan ja hallituksen puheenjohtajaan. Tämä tarkoittaa mm. sitä, että kaikki työntekijät voivat luottaa siihen, että ylimpään johtoportaaseen pääsee omilla ansioillaan. Sukulaisia eikä kavereita ei suosita urapolulla. Ylimmät johtajat tarkastelevat jatkuvasti palkkoja pätevyyden mukaan eikä korotuksia tarvitse erikseen pyytää. Ylin johto ei salli sooloilua vaan korostaa yhteen hiileen puhaltamista. Se myös käyttäytyy siten. Sijottaja löytää näistä asioista tietoa kysymällä niistä yrityksen työntekijöiltä eri hierarkiatasoilla.

Seuraava kirjoitus tulee ulos tammikuun ensimmäisellä viikolla.

No comments:

Post a Comment