- 6. Mitä yritys tekee säilyttääkseen tai kasvattaakseen
voittomarginaalejaan?
Tällöin se antaa itselleen
liikkumatilaa, koska suurin osa kilpailijoista ei pysty kilpailemaan
hinnoilla vaikeina aikoina pitkään. Matalat kustannukset auttavat
myös voittamaan markkinoita huonomman kustannustehokkuuden yritysten
joutuessa luopumaan kilpailevasta liiketoiminnasta. Lisäksi
keskimääräistä korkeampi marginaali auttaa rahoittamaan
sisäisesti suurimman osan yrityksen tulevasta kasvusta. Tämä
vähentää yrityksen tarvetta käydä omistajien rahapussilla kasvun
rahoittamiseksi.
Yrityksen pitää pyrkiä tehostamaan
toimintaansa parantamalla tuotteitaan ja palvelujaan entistä
kustannustehokkaampaan suuntaan. Sijoittajan pitää ymmärtää
kuinka hyvin yritys vähentää kustannuksiaan kehittämällä
toimintatapojaan. On todennäköistä, että nerokkaimmin
kustannustehokkuuttaan parantavat yritykset ovat menestyksekkäimpi
sijoituskohteita pitkällä aikavälillä. Kustannustehokkuudesta
yritysjohtajat puhuvat Fisherin mukaan sijoittajille monia muita
asioita innokkaammin.
Kustannustehokkuuden parantaminen ei
ole ainoa tapa parantaa marginaaleja. Yritykset voivat nostaa
hintoja. Harvat yritykset pystyvät tähän ilman kilpailijoiden
lisääntymistä. Hinnat voivat nousta kysynnän lisääntyessä.
Yrityksen marginaalit voivat nousta myös, kun kilpailijat nostavat
hintojaan enemmän mikä edesauttaa myyntiä asiakkaiden vaihtaessa
myyjää. Nämä tavat kasvattaa marginaaleja ovat harvoin
pitkäkestoisia. Pitkän aikavälin sijoittajalle jatkuvat
hinnannostot liiketoiminta-alan kaikkien toimijoiden marginaalien
kasvattamiseksi tarjoavat huonon ennusteen. Poikkeuksena voidaan
pitää monopoleja ja muita tarkkaan säädeltyjä liiketoimintoja.
Myöskään Fisher ei ymmärtänyt pysyvän kilpailuedun käsitettä
joka syntyisi mm. psykologisten tekijöiden kautta.
- 7. Onko yrityksellä loistavat suhteet henkilöstöönsä?
Yksi sijoittajien laiminlyömistä
asioista on jättää tutkimatta kuinka hyvä työilmapiiri
yrityksessä on. Loistava ilmapiiri työntekijöiden välillä johtaa
parempiin voittomarginaaleihin. Loistavan ja keskitasoisen ilmapiirin
ero tuottavuudessa on paljon suurempi kuin lakkojen suora vaikutus.
Tehokas työnjohto mikä saa työntekijät tuntemaan itsensä hyvin
kohdelluiksi parantaa tuottavuutta. Uusien työntekijöiden koulutus
tulee kalliiksi, joten henkilökunnan nopea vaihtuvuus johtaa turhiin
kustannuksiin.
Kun yritysjohto pystyy vakuuttamaan
kaikki työntekijät, että se palvelee heidän etujaan niin se saa
palkinnoksi pienemmät kulut ja korkeamman tuottavuuden. Johdon pitää
kohdella työntekijöitään kunnioituksella ja huomaavaisuudella ja
kommunikoida heidän kanssaan hyvin. Ylimmän johdon pitää tietää
miten jokaisessa työntekijäportaassa ajatellaan. Johdon pitää
käsitellä epäkohdat nopeasti työntekijöiden kanssa. Epäkohtien
esilletuojia ei voi rangaista vaan heidät pitää palkita.
Työntekijöitä ei pidä vain käskeä vaan antaa heidän päättää
kuinka hoitavat työnsä. Lakkojen suuri määrä kertoo vaikeuksista
työilmapiirissä. Niiden puuttuminen ei tarkoita suoraan loistavaa
ilmapiiriä.
Lisäksi yrityksen pitää maksaa
palkkaa ansioiden mukaan. Keskimääräistä paremmin
työntekijöilleen palkkaa maksava yritys millä on keskimääräistä
parempi voittomarginaali omaa todennäköisesti hyvän työilmapiirin.
Johdon pitää olla valmis parantamaan työntekijöiden palkkoja
tuottavuuden noustessa alemmillakin tasoilla eikä kerätä kunniaa
ja euroja vain itselleen. Kohtuuttoman suuren osan voitoista vievä
yritysjohto takaa vain harvoin sijoittajalle parhaimmat mahdolliset
tuotot pitkällä aikavälillä.
- 8. Onko yritysjohdon keskinäinen työilmapiiri loistava?
Myös ylimmän johdon keskinäiset
välit vaikuttavat yrityksen menestykseen. Heillä on suurin vastuu
ja heidän päätöksillään on suurimmat vaikutukset. Parhaat
mahdollisuudet sijoittajille tarjoavilla yrityksillä ylimmän johdon
välit ovat loistavat. Kaikki ylimmässä johdossa luottavat
toimitusjohtajaan ja hallituksen puheenjohtajaan. Tämä tarkoittaa
mm. sitä, että kaikki työntekijät voivat luottaa siihen, että
ylimpään johtoportaaseen pääsee omilla ansioillaan. Sukulaisia
eikä kavereita ei suosita urapolulla. Ylimmät johtajat
tarkastelevat jatkuvasti palkkoja pätevyyden mukaan eikä korotuksia
tarvitse erikseen pyytää. Ylin johto ei salli sooloilua vaan
korostaa yhteen hiileen puhaltamista. Se myös käyttäytyy siten.
Sijottaja löytää näistä asioista tietoa kysymällä niistä
yrityksen työntekijöiltä eri hierarkiatasoilla.
Seuraava kirjoitus tulee ulos tammikuun ensimmäisellä viikolla.
No comments:
Post a Comment