- 4. Pystyykö yritys myymään tuotteitaan ja palveluitaan keskimääräistä paremmin?
Harvoilla yrityksistä on niin hyvät
tuotteet tai palvelut etteivät ne vaadi loistavaa myymistä.
Myyminen on yksi liiketoiminnan perustoiminnoista. Toistuvat kaupat
vanhojen ja tyytyväisten asiakkaiden kanssa ovat ensimmäinen merkki
menestyksestä. Fisheristä sijoittajat eivät osaa arvostaa
myyntiorganisaation suhteellista tehokkuutta tarpeeksi. Tämä johtuu
hankaluuksista mitata asiaa yhtä helposti kuin monien muiden
yritystoimintojen tehokkuutta.
Markkinointi- ja myyntiorganisaation
pitää olla koko ajan tietoinen asiakkaiden vaihtuvista haluista.
Täten yritys voi tarjota tuotteita, joita asiakkaat haluavat juuri
nyt. Jotkut markkinointiorganisaatiot tuottavat asiakkaille haluja,
joista he eivät ole tietoisia. Ne luovat tuotekehittäjien kanssa
markkinoita, joita ei ollut aiemmin olemassakaan. Pelkkä asiakkaiden
halujen tarkkailu ei riitä vaan organisaation pitää myös
viestittää myymiensä tuotteidensa hyödyistä asiakkaiden
ymmärtämällä tavalla.
Tämän kaiken pitää tapahtua
mahdollisimman kustannustehokkaalla tavalla. Yritysjohdon pitää
jatkuvasti mitata ja hallita prosessia. Myynti voi kärsiä kolmella
eri tavalla mikäli johtaminen on puutteellista. 1. myyntimäärät
voivat jäädä mahdollisuuksia pienemmiksi. 2. kustannukset kasvavat
suuremmiksi kuin mahdollista mikä vähentää voittoja voittoja ja
3. Tiettyjen tuoteryhmien voitollisuus laskee, kun osa tuotteista ei
saavuta täyttä potentiaaliaan.
Myyntiorganisaation suhteellisesta
tehokkuudesta on helppo löytää todisteita yrityksen ulkopuolisista
lähteistä. Sekä kilpailijat että asiakkaat tietävät vastaukset.
Myyntiorganisaation tehokkuus on vähintään yhtä tärkeä kuin
tuotannon ja tuotekehityksen. Monet menestyvät yritykset kehittävät
myyntiorganisaatiotaan kouluttamalla jatkuvasti henkilöstöään
myyntiorganisaatiossa. Myynnin merkitys kasvaa nykyaikana jatkuvasti,
koska asiakkailla on enemmän tietoa myytävistä tuotteista kuin
aiemmin.
- 5. Onko yrityksellä riittävä voittomarginaali?
Myynnin lisäys ei hyödytä mikäli
se ei kasvata yrityksen voittoja. Sijoittajan ensimmäinen tehtävä
on tutkia voittomarginaalia eli kuinka monta senttiä yritys tekee
voittoa jokaista euroa nähden. 2-3 prosenttia suurempi
voittomarginaali kuin seuraavaksi parhaimmalla kilpailijalla tekee
sijoittajalle loistotuoton. Yritysten marginaalit vaihtelevat
liiketoiminta-alojen sisällä sekä niiden välillä. Asiaa pitää
tutkia pidemmällä aikavälillä kuin vuoden aikana. Marginaaleja
pitäisi tarkastella ainakin yhden liiketoimintasyklin läpi.
Liiketoiminta-alan marginaalit muuttuvat syklin mukaan lähes aina.
Yrityksen pitää olla kaikissa tärkeimmissä tuotteissaan joko
muita toimijoita kustannustehokkaampi tai vähintään yhtä tehokas
kuin muut yritykset. Sen pitää myös näyttää sijoittajalle
olevansa sitä tulevaisuudessakin. Tämä näkyy
voittomarginaaleissa, kun yritystä verrataan kilpailijoihin.
Lähes kaikki yritykset kasvattavat
marginaalejaan toimialan loistaessa. Vähemmän laadukkaat
yritykset kasvattavat voittomarginaalejaan suhteessa enemmän syklin
aikana kuin laadukkaat. Heikkojen yritysten marginaalit tippuvat
paljon enemmän liiketoiminta-alan loiston himmetessä syklin huipun
jälkeen. Sijoittaja ei tee suurimpia tuottoja pitkällä aikavälillä
sijoittamalla heikompiin yrityksiin. Fisheristä ainoa syy sijoittaa
heikomman voittomarginaalin yrityksiin on selkeät todisteet
tilanteen muuttumisesta. Sykli ei saa olla muutoksen syy. Yrityksen
pitää parantaa joko tehokkuuttaan tai tuoda uusia tuotteita
markkinoille.
Vanhempien ja suurempien yritysten
ollessa kyseessä suurimmat tuotot tulevat sijoittajalle yrityksen
voittomarginaalin kuuluessa suurimpiin liiketoiminta-alallaan.. Tähän
on olemassa yksi poikkeus. Joskus nämä yritykset pienentävät
marginaalejaan nopeuttaakseen kasvuaan käyttämällä voittojaan
tuotekehityksen ja myynnin kasvattamiseen enemmän kuin normaalisti.
Sijoittajan pitää ottaa selville mistä on kyse marginaalien
tippuessa eikä luottaa vain yrityksen sanaan. Sijoittajan pitää
välttää näitä yrityksiä mikäli hän ei voi olla varma
marginaalien tippumisen olevan väliaikainen ja tarkoituksellinen
tapahtuma.
No comments:
Post a Comment