Fuusiot ja yritysostot voidaan nähdä
uhkina ja mahdollisuuksina. Ne ovat molempia. Ne voivat olla hyvä
tapa kasvattaa sekä liiketoimintaa että voittoja. Usein ne
sisältävät enemmän toiveita edellämainituista. Väärä
yritysosto tai fuusio voi heikentää yrityksen
toimintamahdollisuuksia pitkäksi aikaa. Tämä koskee erityisesti
tilannetta, jossa yritysten koot eivät eroa paljoa toisistaan.
Yksittäisinä tapauksina paljon pienempien yritysten ostaminen tai
niiden kanssa yhdistyminen ei vaikuta paljon sijoituskohteen
menestykseen. Liian monta pientä yritysostoa liian nopeasti voi olla
ongelma.
Ostajien suurimmat riskit tulevat
siitä, että myyjät tietävät tarkemmin yrityksensä heikkoudet ja
vahvuudet. He pystyvät myös paremmin arvioimaan myymänsä
liiketoiminnan arvon. Tämä koskee tapauksia, joissa myytyjen
yritysten toimintakyky ei ole heikoissa kantimissa. Ostajan riskit
riippuvat paljon Fisheristä ylimmän johdon pätevyydestä. Huonot
johtajat voivat tuhota sijoituskohteen yhdellä väärällä
yritysostolla. Jokainen fuusio ja yritysosto on erilainen. Fisher
kehitti niiden arvioimiseen yleiset suuntaviivat.
Yritysostoissa ja fuusioissa on kolme
ongelmien päälähdettä. Ensimmäinen on tappelu ylimmän johdon
paikoista. Tämä voi aiheuttaa sisäisiä jännitteitä ja
tulehtuneet välit, vaikka ylimmän johdon pitäisi puhaltaa yhteen
hiileen. Toinen on tilanne, jossa ylin johto hallitsee sen alan
liiketoimintaa, josta sillä ei ole kokemusta. Tämä voi johtaa
ylimmän johdon työtehon laskuun. Kolmas tilanne on myyjän etu
liiketoimintansa hinnoittelussa. Ostaja voi maksaa liian kovan hinnan
hankitusta yrityksestä.
Yritysostot ja fuusiot, joissa ostaja
menee arvoketjussa alaspäin tuottaa harvoin suuren riskin
omistajille. Tämä koskee esimerkiksi tilannetta, jossa
lopputuotetta valmistava ja myyvä yritys ostaa alihankkijansa. Tämä
koskee tilanteita, joissa ostaja pystyy parantamaan
kustannustehokkuuttaan ja laatuaan tekemällä asiat itse. Yleensä
ostaja silloin tietää etukäteen mitä on saamassa. Lisäksi kolme
ongelmien päälähdettä loistavat näissä tilanteissa yleensä
poissaoloillaan. Näillä ostoilla on harvoin merkitystä
omistajille. Arvoketjussa ylöspäin menoon voi liittää samat
periaatteet kuin alaspäin. Tähän on olemassa poikkeus, kun yritys
ostaa asiakkaittensa kanssa kilpailevan liiketoiminnan. Tässä
tapauksessa lopputulos on Fisheristä lähes aina epämieluisa.
Yrityksen ostaessa paljon itseään
pienemmän yrityksen on riski osakkeenomistajille pieni, kuten myös
palkkiokin. Tähän on olemassa parikin poikkeusta. Ensimmäinen
niistä on mahdollisuus pystyä kehittämään ostajalle uutta ja
merkittävää liiketoimintaa ostetun yrityksen avulla. Toinen on
huippujohtajien saaminen yrityksen palkkalistoille tätä kautta.
Fisheristä parhaat mahdollisuudet yritysoston tai fuusion
menestykseen syntyvät niiden yritysten välillä, jotka toimivat
samalla alalla ja tuntevat toistensa liiketoiminnan läpikotaisin
ymmärtäen toistensa kohtaamat ongelmat. Päinvastainen tilanne
missä yritykset eivät tunne toisiaan ja joiden liiketoiminta-alat
eroavat toisistaan tuottavat todennäköisesti huonon lopputuloksen.
Yritysostoja ja fuusioita
menestyksekkäimmin harjoittavat yritykset tekevät niitä harvoin.
Ne eivät etsi mahdollisuuksia aktiivisesti ja toimivat, kun aika on
otollisin kaikkien omaan liiketoimintaansa liittyvien tekijöiden
kannalta. Lisäksi ne keskittyvät niiden alojen yrityksiin, jotka
kuuluvat läheisesti heidän ydinliiketoimintaansa. Riskit kasvavat,
kun yritys etsii jatkuvasti mahdollisuuksia kasvaa yritysostoilla ja
fuusioilla. Tämä johtaa todennäköisesti liialliseen
liiketoimintojen hajauttamiseen ja kalliisiin ostoksiin. Toiminnan
riskit kasvavat, kun toimitusjohtaja käyttää merkittävän määrän
aikaansa ostoihin tai hän pitää niitä yhtenä tärkeimmistä
asioistaan.
Ei niin houkuttelevan liiketoiminnan
ostaminen ei ole ehkä viisasta edes halvalla hinnalla.
Todennäköisesti houkuttelevan hinnan syynä on ettei sillä ole
mitään annettavaa ostajalle. Fisheristä houkuttelevia ostoksia
ovat ne yritykset, jotka sopivat ostajalle kuin nenä päähän.
Niiden hinta voi olla korkeahko, mutta ne tuottavat hänestä
suurimmat hyödyt pitkällä aikavälillä. Useiden heikkojen
yritysten ostaminen voi tappaa yritysjohdon mahdollisuudet kehittää
liiketoimintaa pitkällä aikavälillä. Yleensä tätä perustellaan
liiketoimintojen hajauttamisella, minkä pitäisi vahvistaa
omistettavaa liiketoimintaa, mutta saa aikaan päinvastaisen
tuloksen. Liiallinen hajautus tuottaa turhaa rasitusta ylimmälle
johdolle. Hajauttamisen määrälle on vaikeaa löytää yhtä
nyrkkisääntöä, mutta sen nopeus antaa merkittäviä vihjeitä
sijoittajalle sen järkevyydestä.
No comments:
Post a Comment